دست کم ۶۰ درصد از حمایت های مالی برای ساخت مسجدی که قرار است در خارج از منطقه آیودها در ایالت اوتارپرادش ساخته شود، توسط هندوها صورت گرفته است. موسسه ای که وظیفه اجرای این پروژه را به عهده دارد،

حمایت مالی هندوها از ساخت مجموعه مسجد آیودها

دست کم ۶۰ درصد از حمایت های مالی برای ساخت مسجدی که قرار است در خارج از منطقه آیودها در ایالت اوتارپرادش ساخته شود، توسط هندوها صورت گرفته است. موسسه ای که وظیفه اجرای این پروژه را به عهده دارد، ابراز امیدواری کرد که پس از سال ها منازعه، فضایِ دوستی و تفاهم مشترک بین همه گروه ها در این شهر حکمفرما شود. مطابق با رای دیوان عالی کشور در ماه نوامبر گذشته در خصوص پروندۀ مسجد بابری و رام جانمابومی (محل تولد رام)، در ماه آگوست زمینی به مساحت ۵ هکتار به مرکز اوقاف اهل تسنن ایالت اوتار پرادش جهت ساخت مسجد واگذار شد.

این حکم، مسیر را برای ساخت معبد رام درآیودها و در محلی به مساحت ۲.۷۷ هکتار که سالها مورد مناقشه هندوها و مسلمانان بود، هموارنمود. همچنین به مسلمانان مکانی جایگزین برای بازسازی مسجد بابری اعطا کرد. مسجد بابری در سال ۱۹۹۲ بدست یک گروهک تندرو تخریب شده بود.

اطهر حسین سخنگوی "انجمن فرهنگی هندو ـ اسلامی" که دارای ۱۵ عضو است و توسط سازمان اوقاف اهل تسنن به منظور توسعه این پروژه تشکیل شده است، گفت : "ما از استقبال بی نظیری که برای حمایت مالی از پروژه ساخت مسجد شده است، شگفت زده شده ایم، بخصوص اینکه حدود ۶۰ درصد از حامیانِ مالی این پروژه ، هندو هستند." بنا به گفته او در حال حاضر این موسسه بیشتر از حد نیاز برای این پروژه کمکهای مالی دریافت کرده است.

اطهر حسین افزود : علاوه بر ساخت مسجد قرار است یک بیمارستان، یک غذاخوری و یک مرکز آموزشی نیز در این مجموعه ساخته شود.

این موسسه دفتری را به منظور انجام امور مربوط به دریافت کمکهای مالی خارجی در شهر لکنهو راه اندازی کرده و دو حساب بانکی نیز به این منظور  افتتاح نموده است. اعضای این تراست تصمیم دارند از روستای دهانیپور که زمین اختصاص داده شده برای پروژه در آنجا واقع است، بازدید کنند. آنها قرار است به زودی کار علامت گذاری و محدوده بندیِ زمین پروژه را انجام دهند. در حال حاضر در این زمین برنج کشت می شود و یک آرامگاه نیز در آن وجود دارد.

اعضای این انجمن که در حال حاضر دارای ۹ عضو از مجموع ۱۵ عضو مقرر شده می باشد، اخیرا یک کنفرانس مجازی برای نهایی کردن طراحی و معماری این مجموعه و سایر برنامه های آتی برگزار نمودند.

اطهر حسین، عضو و سخنگوی این موسسه گفت همه گیری بیماری کرونا پیشرفت کاری این پروژه را کند کرده است. او ابراز امیدواری کرد در مراسم افتتاحیه این مجموعه مقامات بلند پایه و رهبران سیاسی نیز حضور یابند. مطابق سنتهای اسلامی برای ساخت مسجد مراسم کلنگ زنی مجاز نمی باشد.

 در برنامه ویژه افتتاح معبد رام در آیودها، نارندرا مودی نخست وزیر هند طی مراسمی سنگ بنای این معبد را در محل مربوطه قرار داد. این مراسم همچنین با حضور وزیر ایالت، یوگی آدیتیانات، و موهان بهاگوات رییس راشتریا سوایامسواک سانگ (آر اس اس) و آناندیبن پاتیل، فرماندار ایالت برگزار شد. همچنین برای این مراسم سه تن از اعضای برجسته مسلمان دعوت شده بودند:  اقبال انصاری، حقوقدان و قانونگذار، محمد شریف، فعال اجتماعی و برنده جایزه ملی پادماشری و ظفریاب جیلانی، دبیر سازمان حقوقی مسلمانان سراسر هند. همچنین یکی از طرفینِ مسلمانِ پرونده معبد رام و مسجد بابری نیز در مراسم حضور یافته بود. یک هفته پس از این مراسم بود که برنامه توسعه پروژه مسجد نیز آغاز شد.

ماهان نریتیا گوپالداس، رییس امنای معبد راما، پس از اینکه برخی از سران مسلمان به عنوان نمادی بر پایان منازعات مبالغی را در کمک به ساخت معبد اهدا کردند، گفت:" ما برای ساخت معبد رام از کمکهای مسلمانان نیز استقبال می کنیم."

کد خبر 9404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =